Η αστική ευθύνη της Αττικής Οδού για τον εγκλωβισμό

Στην κακοκαιρία “Ελπίς” εξανεμίστηκε και η τελευταία… ελπίδα για επιτυχημένη διαχείριση κρίσεων από τον δημόσιο, αλλά και τον ιδιωτικό τομέα.

Μετά τον εγκλωβισμό οχημάτων και επιβατών στην Αττική Οδό κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας, στην ανακοίνωσή της, η παραχωρησιούχος εταιρεία αναφέρει ότι “πρόκειται να διαθέσει παροχή ύψους 2.000 ευρώ ανά εγκλωβισμένο όχημα”. Είναι άξιο προσοχής πόσο προσεκτική είναι η διατύπωση της εταιρείας, αναφορικά με τα όσα πάνδεινα υπέστησαν όσοι εγκλωβίστηκαν με τις ώρες στον αυτοκινητόδρομο.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Αττικής Οδού, “Η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. είναι η εταιρεία που ανέλαβε, μέσω σύμβασης με το Ελληνικό Δημόσιο, τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου”. Επιπλέον, η εταιρεία Αττικές Διαδρομές Α.Ε. “είναι η εταιρεία που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου”.

Η ευθύνη της Αττικής Οδού Α.Ε. και η παραδοχή της υπαιτιότητάς της

Εκείνο, που θα πρέπει να σημειωθεί είναι ότι η καταβολή της συγκεκριμένης αποζημίωσης, που θα προσφέρει η Αττική Οδός μόνο στους οδηγούς των οχημάτων και όχι και στους λοιπούς επιβάτες, οι οποίοι επίσης καταταλαιπωρήθηκαν, συνιστά έμμεση αποδοχή της ευθύνης και υπαιτιότητας της Αττικής Οδού.

Στις 24 Ιανουαρίου 2022, οπότε και ξέσπασε η κακοκαιρία “Ελπίς”, η εταιρεία Αττική Οδός Α.Ε. είχε την υποχρέωση να εμποδίσει την είσοδο οχημάτων, τα οποία δεν έφεραν αντιολισθητικές αλυσίδες, στον κλειστό αυτοκινητόδρομο, ούτως ώστε να αποτρέψει τον πιθανό εγκλωβισμό των οχημάτων και το επερχόμενο κυκλοφοριακό χάος.

Εξαιτίας της εσφαλμένης εκτίμησης της κατάστασης και της παντελούς έλλειψης προετοιμασίας, χιλιάδες αυτοκίνητα εισήλθαν στην Αττική Οδό και εγκλωβίστηκαν, πολλοί από τους οδηγούς και συνεπιβάτες παρέμειναν στα αυτοκίνητά τους πάρα πολλές ώρες, ενώ αρκετοί διανυκτέρευσαν σε αυτά.

Η ευθύνη της Αττικής Οδού είναι αδιαμφισβήτητη, αν και αναμένεται σχετική ανακοίνωσή της για να εξηγήσει για ποιο λόγο οδηγήθηκαν σε αυτή την ανείπωτη ταλαιπωρία χιλιάδες άνθρωποι.

Όσοι αποφασίσουν να λάβουν την “παροχή” – αποζημίωση , θα πρέπει να τη λάβουν με ρητή επιφύλαξη για άσκηση παντός δικαιώματός τους. Είναι πολύ μεγαλύτερη η αποζημίωση, που θα μπορούσαν να διεκδικήσουν κατά περίπτωση δια της δικαστικής οδού, γι’ αυτό και η Αττική Οδός Α.Ε. προσπαθεί να κατευνάσει την δικαιολογημένη οργή αυτών των ανθρώπων, με την καταβολή του συγκεκριμένου ποσού, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στην βαρύτατη ηθική βλάβη, που υπέστησαν όλοι εκείνοι, οι οποίοι βρέθηκαν στην “καρδιά του χιονιά”! Καμία παραίτηση δεν χωρεί από τα δικαιώματα όσων έζησαν εφιαλτικές στιγμές από τον εγκλωβισμό τους! Το ποσόν των 2.000,00 ευρώ είναι μηδαμινό, σε σχέση με την ταλαιπωρία, που υπέστησαν χιλιάδες άνθρωποι.

Υπάρχει και αστική ευθύνη του ελληνικού κράτους στον εγκλωβισμό

Από τη δική του πλευρά, το ελληνικό Δημόσιο δεν είναι άμοιρο ευθυνών για την ανείπωτη ταλαιπωρία των ατόμων, που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό, αλλά και σε άλλους δρόμους, εντός ή εκτός του λεκανοπεδίου.

Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας έχει την ευθύνη για τον σχεδιασμό και συντονισμό των ενεργειών των εμπλεκομένων φορέων, για την αποφυγή προβλημάτων από την κακοκαιρία. Ειδικότερα, η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής μπορούσε και όφειλε να απαγορεύσει την κυκλοφορία οχημάτων χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες, πριν την είσοδό τους στην Αττική Οδό. Τελικά, το έπραξε το μεσημέρι της Δευτέρας 24 Ιανουαρίου 2022, με σημαντική καθυστέρηση, αφού είχαν ήδη εγκλωβιστεί αρκετά αυτοκίνητα και άνθρωποι.

Ακόμη, θα μπορούσε να απαγορεύσει την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων για συγκεκριμένες ώρες πριν το ξέσπασμα της κακοκαιρίας εντός Αττικής Οδού και σε άλλους κεντρικούς οδικούς άξονες της πρωτεύουσας. Κι αυτό όμως έγινε πολύ αργά, δηλαδή το μεσημέρι της Δευτέρας 24 Ιανουαρίου 2022.

Επιπλέον, η Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας όφειλε να αναλάβει τον απεγκλωβισμό των οχημάτων και την μεταφορά των εγκλωβισμένων οδηγών και επιβατών σε ασφαλές σημείο, μακριά από τα σημεία εγκλωβισμού τους, σε εύλογο χρόνο.